HISTORIK

Under sommaren 2008 så smög sig långsamt en tanke in i på mig. Till slut parkerade den i min hjärna och byggde bo, den ville inte flyga vidare. Ett huvudtema som alltid har funnits hos mig som person, är att det finns ett antal människor man träffar för sällan. Ett antal människor som har varit viktiga under en lång tid, ett antal personer som kan historien. Dessa historibärare är för mig som person ovärderliga. Idén som nu hade parkerat på långtidsparkeringen behövde nu förverkligas, Jag kontakta några av mina viktigaste historiebärare. Min fråga till dem var, är ni sugna på att starta en golftour ?

Svaret var positivt. Jag bad sedan att de skulle välja ut en kamrat var som kan spela golf. Inte nog med att kamraten skulle kunna spela golf. Det skulle vara en kamrat som var redo för utmaningen och hade det som krävdes för att kvalificera sig i sammanhanget

Startfältet för premiäråret anno 2009 var.

Ulf Davidsson, Jonas Beijer, Joakim Larsson, Anton Granberg, Christer Gustafsson, Martin Karlsson, Johan Björnstad, Mikael Järhede samt Kenneth Blomberg.

Dessa nio skrivs för evigt in som grundare av golftouren.

 Den 24 januari 2009 kl. 15.00 inledde gruppen sitt första gemnsamma möte på O´learys i Örebro. Mötets syfte var att skapa ett reglemente för tävlingen samt komma överens runt andra praktiska detaljer.

Nedan kan ni läsa anteckningarna från denna historiska träff.

Golf touren 2009

En första träff med deltagarna inför golftouren 2009 den 24 januari samma år.

Deltagare: Ulf Davidsson, Jonas Beijer, Joakim Larsson, Anton Granberg, Mikael Järhede, Kenneth Blomberg

• 1.      Namn på touren lämnade vi öppet. Alla är välkomna med förslag. Vi använder februari som besluts månad. (Den 26/2-09 via röstning fick touren namnet Tuff Ruff Open)

• 2.      Vi bestämde ett antal speldatum. Söndagar var enligt gruppen bästa speldag. Dessa datum är aktuella 17/5, 14/6, 5/7 samt 23/8. Vi räknar med att boka starttider 13-13.30. Final omgången kommer att ske 11-12/9. Vi beslutade att planera för att sluta tidigare från våra respektiv arbeten eller liknande den 11/9 och sedan åka till lämplig bana för att spela en runda. Vi äter sedan någonting gott tillsammans och har trevligt. Efter en "lång" natts sömn så startar vi på morgonen/förmiddagen med ytterligare en runda. Vi avslutar med lunch och prisutdelning. Under våren funderar vi på vart vi vill åka för att spela finalrundorna.

• 3.      Då det gäller regler så bestämde vi oss för att de första fyra rundorna så lottar vi spelordning. Tävlingsledningen (2009 års spelår representerar undertecknad tävlingsledningen) sköter lottningen av spelordningen. Resultat av lottning och starttider meddelas senast veckan innan speldatumet. Varje enskild runda är en separat tävling. Poäng delas ut vid varje tävlingstillfälle utifrån placering och med följande poängsystem. Vinnaren får nio poäng tvåan får åtta poäng, trean får sju poäng osv... Den som placerar sig sist får följaktligen en poäng.  Man väljer ut sina tre bästa tävlingstillfällen och räknar där med ut en slutsumma. Den summan ger en placering och en tabell efter fyra omgångar. Samma system gäller nu med placeringspoäng. Alltså placerar man sig som etta så har man nio poäng med sig in i finalspelet, placerar man sig som tvåa så har man åtta poäng med sig osv.. Denna tabell blir sedan vägledande för spelordningen i finalspelet. De som placerat sig på position 7-9 spelar första bollen 4-6 spelar andra bollen och slutligen spelas sista bollen av de som placerade sig som 1-3. Enligt ovanstående ordning skapas en ny tabell och ny spelordning inför sista speldagen. Tävlingsformen kommer att vara slag golf. Varje slag är av betydelse, Vi kommer använda oss av varje banas unika slooptabell. Denna tabell avgör sedan hur många slag varje enskild spelare har tillgodo utifrån sitt handikapp på just denna bana. Vi beslutade även att man på varje hål har ett max antal slag som man får använda. Följande gäller banans par + värdet från slooptabellen på det specifika hålet + 5 slag. Ex. ett par fem hål + sloopvärdet som i exemplet är ett + 5 slag = 11 slag. Om jag slår fler slag än 11 så är det fortfarande 11 som skall stå på scorekortet. För att vinna så gäller det att utifrån banans par och sitt eget hcp (slag enligt slooptabell) Ex. banans par är 72 slag hcp 18 enligt slooptabellen kan det innebära att jag har 19 slag tillgodo. Vilket betyder att om jag går på 91 slag( 72 + 19 = 91 slag) så får jag resultatet 0 över hcp, landar jag exempelvis på 90 slag så blir siffran följaktligen -1. (ett slag under hcp) När vi sedan räknar på varje enskild tävling så är det mest minus som vinner tävlingen för dagen. Utöver detta så gäller ordinarie golfregler enligt svenskgolf med ev. tillskott av lokala regler.

• 4.      Vad skall då belönas? Utöver total segraren så bestämde vi att största hcp sänkningen samt lägsta scoren skall belönas från prisbordet. För att skapa total rättvisa så kommer en omräkningsfil skapas. Omräkningen kommer att göras utifrån procentuell sänkning av hcp. Då det gäller lägsta scoren så kommer utöver hcp och procentsatsen även banas slooptabell att beaktas. Möjligen kommer även andra tävlingar skapas under finalhelgen. Förslag från kvällen längsta drive, närmast pinnen.

• 5.      Tävlingsavgiften beslutades vara 200 kr per deltagare. Avgiften går oavkortat till prisbordet.

• 6.      Då det gällde sponsorer så skulle vi göra vårt bästa på vår egen kammare. Alla sponsorer är välkomna. Marknadsföringsplats kan erbjudas på den med all säkerhet välbesökta hemsidan.

• 7.      Vi beslutade oss för att skapa en hemsida. Undertecknad tog på sig att bygga en sådan.

• 8.      Dessa banor är aktuella under de första fyra omgångarna Lanna, Gustavsvik, Nora, Kårsta samt Lindesberg som fick stå som reserv.

Utöver dessa punkter så hade vi en trevlig stund tillsammans. Jocke tog på sig att boka en innebandy tid under mars-aprilmånad. Vi ser framemot en inbjudan.

Kenneth Blomberg